به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ کتاب «اراده، پشتکار، عشق» با همکاری و نظارت رحمان مشتاقمهر منتشر شده، روایتی است از روزگار پرفراز و نشیب استادی که او را فرزند دهخدا مینامند. انوری در این کتاب، خاطرات خود را از دوران کودکی در تکاب آغاز میکند و پس از آن، به اتفاقات مختلفی در زندگی خود اشاره میکند.
کتاب «اراده، پشتکار، عشق» ازاینرو که تاریخ شفاهی زندگی یکی از بزرگان و چهرههای تأثیرگذار در حوزۀ ادبیات و فرهنگنویسی است، حائز اهمّیّت است. ازسویدیگر، انوری ضمن اشاره به خاطرات شخصی خود، از بیان مسائل اجتماعی و سیاسی دوران نیز غفلت نکرده و به آنها نیز به اقتضای زمان، اشاره کرده است.
در آیین رونمایی این کتاب «ناصر علیزاده» دربارۀ اهمّیّت زندگینامهنویسی و تأثیر آن در پرورش شخصیت افراد و سبک نویسندگی حسن انوری سخن گفت.
«حسین مهرنگ» و «مشتاقمهر» دیگر سخنرانان این مراسم بودند که دربارۀ اهمّیّت تجربه گرایی و ویژگیهای نوشتاری حسن انوری سخن گفتند.
دکتر حسن انوری متولد دهم اسفند ۱۳۱۲ در شهرستان تکاب، استاد بازنشستۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی، و عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او بهعنوان چهرۀ ماندگار در رشته ادبیات معرفی شده است. همچنین، بخشی از پژوهشهای او به حافظپژوهی اختصاص دارد. او برخی از حروف (مجلّدات) لغتنامه دهخدا را نیز تدوین کرده است. کتاب «اراده، پشتکار، عشق» زندگینامۀ خودنوشت این استاد است.
انوری در پیشگفتار کتاب چنین نوشته است:
«این خاطرات یا به قول روزنامهنویسها، زندگینامۀ خودنوشت، در سالهای دور از هم نوشته شده است. نخستینبار انجمن مفاخر در سال ۱۳۸۷ بخش اول آن را چاپ کرد. سپس روزنامه اطلاعات متن چاپ شده انجمن را به صورت پاورقی در چهل روز انتشار داد. انتشارات سخن در ۱۳۹۵ در جشننامهای به نام سخن عشق، که به خواستاری دکتر علیاشرف صادقی و دکتر محمود عابدی فراهم آمده بود، آن را گنجانید. اخیراً مجلۀ بخارا قسمتی از آن را در شمارۀ ۱۵۰ چاپ و منتشر کرد. هیچکدام از آنها با مباشرت و حتّی اطلاع من نبوده است. این اولینبار است که به همّت دوست عزیزم دکتر رحمان مشتاقمهر استاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکجا و بهصورت وافی به مقصود انتشار مییابد.»
برپایی نمایشگاه «ساناز البرزی» دربزرگترین کتابخانه سیار جهان
ساناز البرزی هنرمند خوشنویس ایرانی در بزرگترین کتابخانه سیار جهان که در کشتی کروز لوگوز هوپ واقع شده، ضمن برپایی نمایشگاه و کارگاه یک روزه به معرفی خط کوفی پرداخت. این رویداد به دعوت بخش فرهنگی و هنری کشتی لوگوزهوپ و با همکاری گالری هاتف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی گالری هاتف؛ ساناز البرزی از جمله هنرمندان جوان و پرکاری است که سالهاست تمرکزش را بر روی نقاشیخط و خط کوفی گذاشته وآثارش در نمایشگاه و رویدادهای مهم هنری در داخل و خارج از کشور مورد اقبال قرار گرفته است.
او به عنوان نخستین ایرانی در بزرگترین نمایشگاه کتاب سیار جهان بر روی آبهای ابوظبی مجموعه ای از آثارش را به نمایش گذاشت و در خلال برپایی این نمایشگاه ورکشاپ آموزشی خط کوفی برگزار کرد.
البرزی در یک رویداد هنری یک روزه عام المنفعه درباره خط کوفی شيوه آموزشي اوليه، تفاوت و شباهتهایش با خطوط ديگر كوفي از جمله خط كوفي مشرقي و كوفي قيرواني سخن گفت و علاقمندان در دو گروه بزرگسال و نوجوان، شيوه نوشتن خط کوفی را تجربه كردند و سپس البرزی نحوه استفاده مدرن از خطوط سنتي و تكنيكهاي اجرای يك تابلو نقاشي خط به صورت عملي را آموزش داد.
کشتی لوگوزهوپ بزرگترین نمایشگاه کتاب روی آب در دنیاست، این کشتی به بنادر کشورهای مختلف سر میزند و در مدت توقف خود مردم محلی میتوانند از خدمات فرهنگی این کشتی استفاده کنند.
این کشتی که با هدف ارائه خدمات اجتماعی و انسان دوستانه فعالیتش را مدتهاست آغاز کرده؛ به کشورهای محروم از امکانات اولیه سفر میکند و به علاقهمندان خدمات آموزشی رایگان ارایه میکند.
این کشتی پیش از ابوظبی در کشورهای مختلفی مانند عراق و لبنان پهلو گرفته و در ادامه به عمان، کویت و بحرین سفر خواهد کرد. قاره آفریقا مقصد بعدی این کشتی خواهد بود.
در این کشتی کتاب و محصولات فرهنگی از سراسر دنیا به زبانهای مختلف فروخته میشود، همچنین بخشی برای فروش و اهدای کتابهای دست دوم دارد. اجراهای هنری مانند موسیقی و ورک شاپهای آموزشی رایگان از فعالیتهای آن است.
همچین نمایشگاه انفرادی نقاشخط و خط کوفی ساناز البرزی 16 خردادماه با همکاری گالری هاتف در گالری urbanist art gallery شهر دبی برپا شده و تا 31 خردادماه ادامه خواهد داشت.
البرزی در این نمایشگاه ۲۳ اثر که شامل آثار نقاشی خط و خط کلاسیک کوفی است را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.
او این مجموعه را در فاصله سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ خلق کرده است. برخی از آثار این نمایشگاه ازمجموعه دارها امانت گرفته شده است.
آثاراین مجموعه از از ۴ هزار تا ۱۵ هزار دلار قیمتگذاری شدهاند.
ساناز البرزی متولد 1365، دانشجو مقطع دکترا رشته تاریخ هنراسلامی در دانشگاه الهیات استانبول وحوزه مطالعاتیاش خط کوفی است.
او همچنین در خط ثلث شاگرد استاد داوود بکتاش بزرگترین استاد خط ثلث در جهان اسلام است.
البرزی همچنین سهم بسزایی در معرفی و آموزش خط کوفی در ترکیه داشته است. البرزی تاکنون آثارش را در نمایشگاههای متعدد انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته وآثارش به موزهها و مجموعههای مختلف راه یافته است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دیدار با مدیران مرکز پویانمایی صبا، در زمینۀ پاسداشت زبان فارسی در صداوسیما سخن گفت و با اشاره به اینکه زبان فارسی در خطر است، از تولید مجموعۀ پویانمایی «فارسی هویّت ماست» در زمینۀ پاسداشت زبان فارسی، قدردانی کرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور در مرکز پویانمایی صبا با رئیس و معاونان این مرکز دیدار و گفتوگو کرد.
حداد عادل ابتدا با قدردانی از تولید مجموعۀ پویانمایی «فارسی هویّت ماست» در سخنانی گفت: مهمترین دلیل حضور ما و کارشناسان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مرکز و قدردانی از فعالیّتهای مرکز صبا در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی و آشنایی بیشتر با تولیدات این مرکز است و امیدواریم این دیدار به مشورت و همکاریهای بیشتر در آینده منجر شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه زبان فارسی در خطر است تصریح کرد: زبان و ادبیات فارسی به عنوان رکن مهم و یکی از مشخصات هویّت ملّی مردم ایران است که همواره در خطر آسیب از سوی شبکههای اجتماعی، فضای مجازی و ماهوارهها بودهاست.
حداد عادل صیانت از زبان فارسی را وظیفۀ مهم رسانهها دانست و تأکید کرد: تحوّلی که فناوریهای روز به همراه داشتهاند ما را موظف میکند که در هجوم رسانهای از زبان فارسی پاسداری کنیم و به حفظ این سرمایه حساس باشیم. صیانت از زبان فارسی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و ایشان از فرهنگ به مانند هوا یاد کردند که همواره وجود دارد و اگر یک لحظه نباشد قدر آن را میدانیم و متوجه ارزش آن میشویم.
وی ادامه داد: ما ملّت ایران همانند هر ملّت باسابقهای همانطور که زیستبوم طبیعی داریم زیستبوم فرهنگی هم داریم. دریاچهها، کویر، هوا و… زیستبوم طبیعی ما است. چقدر میشنویم که باید از زیستبوم مراقبت کنیم و همه چیز را در طبیعت باید حفظ کنیم. ما زیستبوم فرهنگی هم داریم که ادبیّات، اعتقادات و زبان فارسی ما است که برخلاف زیستبوم طبیعی از جنس فرهنگ است و بسیاری از مواقع احساس نمیشود اما وجود دارد و اگر آلوده شود واز بین برود ترمیم آن ممکن نیست.
حداد عادل همچنین یادآور شد: در حال حاضر حدود هفتاد گروه تخصصی با شرکت صاحبنظرانی از بخشهای دولتی و غیر دولتی در بخش واژهگزینی فعالیّت میکنند که انواع تخصصها از نظامی، پزشکی، صنعتی تا رسانه و هنر را پوشش میدهند.
او با بیان اینکه تاکنون هجده جلد فرهنگ مصوّب واژههای فارسی به چاپ رسیده است، متذکر شد: این واژهها هر سال در اختیار بخشهای مرتبط گذاشته میشود که صداوسیما هم یکی از آن بخشها است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سپس با تأکید بر اهمیّت همراهی رسانۀ ملّی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: کارهای خوبی تاکنون در رسانۀ ملّی انجامشده اما ما همچنان به کمک رسانۀ ملّی احتیاج داریم و اگر صداوسیما به کمک فرهنگستان بیاید زحمتی که در تولید واژهها کشیده شده ثمربخش خواهد بود. خوشبختانه به همّت رسانۀ ملّی فرهنگ توجه به زبان فارسی نهادینه شده است.
حداد عادل تولیدات مرکز پویانمایی صبا را یکی از مهمترین تولیدات مؤثر دانست و گفت: پویانمایی بهترین شکل تصویر کردن واژههای جدید است. پیام هر واژه باید کوتاه و گویا باشد که پویانمایی در مقایسه با فیلم و سریال بهترین خاستگاه و بهترین امکان برای رساندن پیام است.
او در پایان تولید محتوا برای کودکان را امری دقیق و با ظرافت توصیف و اظهار کرد: کودکان ذهن خلّاق و کنجکاوی دارند که در عین حال باید کلمات را با زبان ساده به آنها منتقل کرد. پویانمایی «فارسی هویّت ماست» میتواند برای کودکان شیرین و آموزنده باشد و آنان با زبانی ساده مفاهیم مورد نظر را بیاموزند.
پویانمایی «فارسی هویّت ماست» فرهنگ درست خواندن و نوشتن را یاد میدهد
در ادامه محمدرحیم لیوانی، مدیر مرکز پویانمایی صبا، با اشاره به تولیدات این مرکز در حوزۀ زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی از جمله موضوعاتی است که مرکز پویانمایی صبا به آن توجه کرده به طور خاص روی آن سرمایهگذاری کرده است.
وی پویانمایی را نوعی سرمایهگذاری فرهنگی توصیف کرد و افزود: پویانمایی صنعتی است که در چند دهۀ گذشته رونق بیشتری پیدا کرده و نگاهش ارتباط با مخاطب فراگیر است؛ ازاینرو تولیدات این مرکز با نگاه آموزشی و سرگرمسازی رویکرد تحوّلی را در پیش گرفته است.
لیوانی با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری در پاسداشت زبان فارسی منجر به تولید محتوا در این مرکز شده است، اظهار کرد: با توجه به دغدغۀ تولید محتوای فاخر در این مرکز، مجموعهای به نام «فارسی هویّت ماست» در زمینۀ درستگویی و درستنویسی در سه فصل تولید شده است. این مجموعه با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزۀ واژهگزینی گامهای مؤثری برداشته است و ماحصل تلاشی که بیش از سه سال زمان برده توضیح ۳۸۲ واژه با تکنیک موشنگرافیک است. تاکنون سه فصل از این اثر در ۳۷۰ قسمت تولید شده است و فصل چهارم هم در۱۰۴ قسمت در حال تولید است و تا سال آینده از رسانۀ ملّی پخش خواهد شد.
مدیر مرکز پویانمایی صبا تصریح کرد: این برنامه تلاش دارد باهدف پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ صحیح خواندن و نوشتن را به مخاطبان آموزش دهد. اصلاح گفتاری و نوشتاری در زبان فارسی، آموزش فرهنگ و بهکارگیری واژههای اصیل فارسی به جای واژههای بیگانه از دیگر اهداف این برنامه به شمار میآیند.
او سپس از تولید فصل چهارم این اثر خبر داد و گفت: وی مهمترین ویژگی این اثر را ساده و موجز بودن عنوان کرد و گفت: این اثر یک دقیقهای به دلیل جذابیت و گویا بودنش به راحتی در همه بخشهای جدول پخش شبکهها قرار میگیرد. ضمن اینکه این اثر به شکل رادیویی نیز قابل پخش است و البته در فضای مجازی هم بازخورد خوبی داشتهاست. وی تأکید کرد در تولید این اثر به مناسبسازی آن برای استفاده ناشنوایان هم توجه شده است.
گفتنی است در پایان این نشست از مجموعۀ ۳۸۰ قسمتی (فارسی هویّت ماست) با حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس مرکز پویانمایی صبا رونمایی شد.
«تهی و سرشار» عنوان هشتمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی است که از جمعه 19خردادماه در گالری مژده در معرض دید قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی این نمایشگاه؛ عمدهٔ مطالعات و کار محسن کرمی مبتنی بر فلسفه و هنر تطبیقی ایران، هند و شرق دور استوار است. او در زمینه مطالعات ایرانی، پژوهش هایی در زمینه مهرآیینی و اندیشهٔ سهروردی داشته و در روششناسی گرایشهای پدیدارشناختی و هرمنوتیک دارد که به اتکای همین تمرکز، به بررسی زیباشناسی هنر ایران میپردازد.
کرمی آثارش را با بداههنگاریهایی منحصر به فرد و با نگاهی تطبیقی به هنر خوشنویسی و هنرهای تصویری ایران و شرق دور خلق می کند و در نمایشگاه اخیرش ۲۲ اثر را متاثر از این فضا به نمایش گذاشته است.
محسن کرمی متولد ۱۳۶۴ آمل است. او کارشناس ارشد رشته گرافیک و دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس است و به مدت ۱۰ سال در دانشگاهها و موسسات مختلف به تدریس دروس هنر پرداخته است.
هشتمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی از19 تا 30 خرداد ماه در گالری مژده میزبان علاقه مندان خواهد بود.
گالری مژده در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ واقع شده است. گالری مژده شنبه ها تعطیل است.
دوشنبه، هشتم خردادماه ۱۴۰۲، چهارصد و هفتاد و هشتمین نشست شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با حضور اعضای پیوسته و وابستۀ شورای فرهنگستان، به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل در تالار دکتر شهیدی برگزار شد.
در آغاز نشست دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان، از سوی خود و اعضای شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به اعضای جدید پیوسته و وابستۀ فرهنگستان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد حضور ایشان در جمع اعضای فرهنگستان منشأ خیر و برکت باشد.
تبریک یکصدمین زادروز استاد دکتر محمدعلی موحّد، گزارش دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان، از فعالیّتهای علمی و جاری فرهنگستان، گزارش رونمایی از کتاب آموزشوپرورش آینده بازخوانی آموزشوپرورش ایران، گزارش مراسم بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، گزارشی از حضور انتشارات فرهنگستان در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران و معرفی انتشارات جدید فرهنگستان، گزارش بازدید دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از فرهنگستان و ایجاد دفتر ارتباط با فرهنگستان در دانشگاههای جامع کشور، گزارش دکتر محمد دبیرمقدم، معاون علمی – پژوهشی فرهنگستان از انتشار تازهترین نسخۀ استاندارد بینالمللی نویسهگردانی فارسی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گزارش دکتر محمدجعفر یاحقی دربارۀ وضعیت زبان فارسی در افغانستان و درخواست همکاری فرهنگستان با سایر دستگاههای مسئول در خصوص پاسداری از زبان فارسی در این کشور، گزارش دکتر صفر عبدالله، عضو پیوستۀ فرهنگستان، از وضعیت زبان فارسی در تاجیکستان، گزارش دکتر مسعود جعفری جزی از فعالیتهای گروه دانشنامۀ تحقیقات ادبی، از مباحث مطرح شده در این نشست بود.
همچنین در این نشست دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر حسن انوری، جویا جهانبخش، بهاءالدین خرمشاهی و هوشنگ مرادی کرمانی دربارۀ مقام علمی و فرهنگی شادروان استاد سیّد عبدالله انوار، عضو افتخاری فقید فرهنگستان و دکتر محمد دبیرمقدم، دکتر مسعود جعفری جزی، دکتر ژاله آموزگار، و دکتر حسین معصومی همدانی، دربارۀ مقام علمی و فرهنگی زندهیاد استاد احمد سمیعی (گیلانی)، عضو پیوستۀ فقید فرهنگستان، سخن گفتند.
در پایان این نشست با حضور اعضای شورای فرهنگستان از پژوهشگران برتر و کارمندان نمونۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.
شیرین عاصمی
فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای تحقّق اهداف محولهاش با کمبود شدید بودجه مواجه است نشست مشترک مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی در زمینۀ اجرای قانون ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه با حضور رؤسا، مدیران و کارشناسان برگزار شد و دربارۀ مشکلات و محدودیتهای گسترش زبان و ادب فارسی در سطح ملّی و بینالمللی بحث و گفتوگو شد.
بهگزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حداد عادل گفت: از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تشکر میکنم که از اواخر سال ۱۴۰۱ تا به امروز با دقّت کارشناسی و با واقعبینی شایستهای مسائل فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی را بررسی و گزارشهای درستی به کمسیونهای مجلس ارائه کردند و همین گزارشها سبب جلب توجه نمایندگان مجلس به وظایف این دو سازمان شده است و نمایندگان با مشکلات موجود آشنا شدند.
وی افزود: این اتفاقی است که درگذشته نیفتاده بود. نتیجۀ اندیشۀ رئیس و همکاران محترم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است و جلسۀ امروز هم برای تشکر از آقایان و هم برای بحث و گفتوگو است تا مشکلات و گرههایی که در کار گسترش زبان و ادب فارسی با آنها روبرو هستیم را با همیاری و همفکری هم برطرف کنیم.
حداد عادل گفت: با گذشت ۳۳ سال از تأسیس فرهنگستان سوم؛ این برای نخستینبار است که جلسهای با حضور کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی برای گرهگشایی مشکلات این دو دستگاه برگزار میشود. نفس این رویکرد برای ما مغتنم است.
در ادامۀ نشست، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با ابراز خرسندی از تشکیل نشست مشترک، از همکاری و اقدامات مثبت و قابل توجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طرح ارزیابی عملکرد دستگاههای مسئول در زمینۀ اجرای قانون ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه و همکاری خوب فرهنگستان در تدوین گزارش این ارزیابی قدردانی کرد.
بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با گذشت حدود ۲۶ سال از تصویب و ابلاغ قانون «ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» و آییننامۀ اجرایی آن؛ امّا، همچنان این قانون از نظر اجرایی با کاستیهای بیشماری روبهرو است.
گفتنی است؛ قانون «ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» و آییننامۀ اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ مصوّب شده؛ امّا، با وجود اقدامهای مثبت و قابل توجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ همچنان واژگان بیگانۀ پرشماری درگفتار و نوشتار روزمرۀ افراد در بخشهای مختلف استفاده میشود و فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیازمند اعتبارات کافی است تا فعالیتهایش در زمینۀ واژهسازی و معادلیابی سرعت بیشتری داشته باشد.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع، وزارت کشور، دستگاههایی هستند که عملکرد آنها در این گزارش بررسی شده است.
بر اساس این گزارش بیش از نیمی از دستگاههای مرتبط با اجرای «قانون ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» بهدرخواست مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر ارسال اطلاعات و گزارش عملکرد، پاسخی ندادهاند. همچنین بررسیهای انجام شده نشان میدهد عمدۀ دستگاههایی که در قبال این قانون وظیفۀ قانونی مستقیم یا غیرمستقیم دارند، نسبت به اجرای این قانون کمتوجه یا بیتوجه بودهاند.
براساس این گزارش مهمترین تهدید و چالشی که زبان فارسی با آن روبهرو است، ورود الفاظ و واژگان بیگانه است.
با وجود اقدامهای مثبت و قابل توجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ اما، همچنان واژگان بیگانۀ پرشماری در گفتار و نوشتار روزمرۀ افراد در بخشهای مختلف استفاده میشود که نیازمند اعتبارات کافی است تا فعالیّت این دستگاه در زمینۀ واژهسازی و معادلیابی سرعت بیشتری یابد.
این گزارش میافزاید: درخصوص مادۀ ۱۰ آییننامه که بهموجب اصلاحیۀ هیئت وزیران در تاریخ چهاردهم بهمنماه ۱۳۹۴، به آییننامۀ پیشین افزوده شده است، باید خاطرنشان کرد که تعیین ضربالاجل سه ساله تا پایان سال ۱۳۹۷ برای معادلسازی فارسی واژههای بیگانۀ مورد استفادۀ دستگاهها، با توجه به ظرفیت اجرایی (خصوصاً بودجۀ مصوّب) فرهنگستان و نیز پدید آمدن و ورود پیوستۀ واژگان بیگانه به زبان فارسی، قابل مناشقه است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده است؛ بر اساس مصوّبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی نهاد بالادستی برای اجرایی کردن مصوّبۀ قانون بهشمار میآید و هماکنون نیز این فرهنگستان بهعنوان مرجع علمی و تخصصی حوزۀ زبان و ادب فارسی قلمداد میشود. ازاینرو پیشنهاد میشود ضمن اعطای اختیارات کافی، مسئولیت سیاستگذاری و برنامهریزی زبانی در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران به فرهنگستان زبان و ادب فارسی تفویض شود.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیشترین نقش اجرایی و نظارتی در اجرای قانون ممنوعیت بهکارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه برخوردار هستند. بااینحال، توان و ظرفیت این دو دستگاه به میزانی نیست که از عهدۀ اجرا و نظارت کامل برآیند.
ساختار نهادی چون فرهنگستان زبان و ادب فارسی بهگونهای است که جایگاه مغزافزار و دیدهبان حوزۀ زبان و ادب فارسی محسوب میشود و برای امور اجرایی و نظارتی مربوط به این قانون امکانات کافی در اختیار ندارد. باید به این نکته توجه کرد، جایگاه و تصویر فرهنگستان زبان و ادب فارسی براثر عواملی چون برخوردهای سلبی در اجرای قانون، کلیشهها و تصوّرات منفی و نادرست نسبت به واژگان مصوّب و معادلها و نیز حاکم بودن نگاه کمّی و سطحی بر موارد ردیف بودجه این دستگاه، دچار ضعف و خدشه در عرصۀ عمومی جامعه شده و این دستگاه را در عمل به وظایف خود با موانع و چالشهای مختلفی روبهرو کرده است.
برای مثال، درخصوص وضعیّت ردیف بودجه، عناوین مربوط به این دستگاه براساس سنجههایی صرفاً کمّی مانند تعداد واژه، تعداد گزارش و تعداد سند تنظیم شده است که افزون بر نادیده گرفتن ماهیّت کیفی فعالیّتهای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تنها بخش اندکی از عملکرد و اقدامهای این دستگاه را پوشش میدهد. در راستای بهبود شأن فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضرورت این وجود دارد که ردیف بودجه متناسب با مجموع وظایف فرهنگستان از سوی دولت تصویب شود.
در این گزارش راهکارهایی برای بهبود وضعیت پاسداشت زبان فارسی و عدم بهکارگیری واژگان بیگانه، پیشنهاد شده؛ از جمله صورتبندی نظام مسائل حوزۀ پاسداشت و گسترش زبان فارسی و تدوین و تصویب یا اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات با تأکید بر آییننامهها و دستورالعملهای اختصاصی این حوزه، بازنگری و تغییر در آرایش و سهمبندی دستگاهها ارائه شده است.
همچنین بازنگری و تغییر در آرایش و سهمبندی دستگاهها و بازیگران حوزۀ زبان فارسی و تعیین و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بهعنوان متولّی اصلی راهبردی و سیاستگذاری زبانی معرفی شده است.
به کارگیری زیرساختها و ابزارهای فنّاورانه بهمنظور عمومیسازی کاربرد واژگان فارسی و تسهیل شیوههای خودداری از بهکارگیری واژگان بیگانه با طراحی، بهبود و ترویج نرمافزارهای هوشمند فارسی با قابلیت ارائۀ پیشنهادها و معادلهای جایگزین و اصلاح رسمالخط متون و نیز سامانهها و سکوهای جامع، بهروز، تعاملی و کاربرپسند در حوزۀ واژهسازی و واژهگزینی برخی از پیشنهادهایی است که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به آن اشاره شده است.
کتاب آموزشوپرورش آینده بازخوانی آموزشوپرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست وزارت آموزشوپرورش و رؤسای فرهنگستانهای چهارگانه، شنبه ششم خرداد ۱۴۰۲، در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر غلامعلی حداد عادل با بیان این مطلب که کتاب «آموزشوپرورش آینده» حاصل همکاری چهار فرهنگستان است؛ گفت: تحقق این امر را به رؤسای فرهنگستانها و به استادانی که در این کار سهیم بودهاند تبریک میگویم. مایلم در این مراسم به عنوان یک آموزشوپرورشی سخن بگویم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این مطلب که اهمّیّت آموزشوپرورش از آموزش عالی بیشتر است؛ گفت: اگر نظام آموزشوپرورش ما اصلاح نشود در آموزش عالی نیز به نتیجه نمیرسیم. آموزشوپرورش در نظام آموزشی، حکم دوران جنینی را دارد. اگر یک جنین با نقص متولد شود این نقص تا پایان زندگی با او همراه خواهد بود. نباید از آموزشوپرورش غفلت کنیم.
او افزود: کتاب آموزشوپرورش آینده با همکاری چهار فرهنگستان و 41 استاد و با 23 مقاله منتشر شده است و به آموزش و پرورش ایران تقدیم میشود. این کتاب دلیل روشنی است که فرهنگستانها به وظایف خود آگاهی دارند. در فرهنگستانها عدهای از استادان دانشگاهها و پژوهشگران فارغ از کار اجرایی دور هم جمع شدهاند تا برای کشور و آیندۀ آن فکر کنند و به مجریان کمک کنند.
حداد عادل گفت: من در طول عمرم کار اجرایی بسیار کردهام؛ مسئولان تا زمانی که مسئول نشدهاند آرمانگرا هستند، اما زمانی که مسئولیت بر دوش آنها گذاشته میشود به اندازهای با واقعیّت کار اجرایی درگیر میشوند که دیگر فرصت آرمانگرایی پیدا نمیکنند. در واقع مسئولان اجرایی با انبوهی از کارها مواجه هستند که دیگر حتی فرصت فکر کردن پیدا نمیکنند. یک جایی باید باشد که این مسئولیت را برعهده بگیرد و فرهنگستانها برای خود چنین نقش و وظیفهی قائل هستند.
حداد عادل با بیان این مطلب که اگر آموزشوپرورش درستی داشته باشیم میتوانیم اطمینان داشته باشیم که آینده را ما میسازیم؛ گفت: برای رسیدن به آیندۀ مطلوب هیچ راهی جز توجه به آموزشوپرورش وجود ندارد. اگر میخواهید بدانید آیا حال فردای کشور خوب است باید امروز نبض آموزشوپرورش را بگیرید. بیشک اگر حال آموزشوپرورش خوب باشد، حال کشور نیز در همه شئون خوب خواهد بود.
او افزود: مؤلفان مقالات کتاب آموزشوپرورش آینده از سرآمدان این عرصه هستند و تمام مطالبی که در این مقالات ارائه شده است حاصل سالها فکر و اندیشه است. هر یک از فرهنگستانها بنا به نوع فعالیّتش تدوین بخشی از مبانی این کتاب را بر عهده گرفته است. مثلاً فرهنگستان زبان و ادب فارسی جنبۀ هویّت، ملّیّت و زبان تلاش کرده در این کتاب پیشنهادها و راهکارهایی برای آموزشوپرورش ارائه دهد. تألیف و تدوین این کتاب نشان میدهد که برای ما دانشگاهیها آموزشوپرورش مهم است. انتشار این کتاب اتّفاق مهمی است و به این موضوع توجه دارد که دانشگاهیها به آموزشو پرورش توجه دارند.
حداد عادل در ادامه با انتقاد از شیوۀ آموزشوپرورش در ایران گفت: در آموزشوپرورش ما بیشتر به علم بها داده شده تا شیوۀ تعلیم. باید از خودمان بپرسیم که ما چند استاد متخصّص در زمینۀ آموزش ریاضی، یا آموزش زبان فارسی تربیت کردهایم. متأسفانه در نظام آموزشی کشور به مسئلۀ مهم تربیت معلّم متخصّص در رشتههای مختلف فکر نکردهایم و جای این مباحث نیز در این کتاب خالی است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: اگر نبض آموزشوپرورش را بگیریم متوجه میشویم که حال آموزشوپرورش ما خوب نیست. باید صریح بگویم ما مسائل کلانی در آموزشوپرورش داریم و هنوز این مسائل حل نشده است. ما هنوز نظریۀ اقتصادی روشنی برای آموزشوپرورش نداریم و هنوز شاهد دعوا بر سر نظام آموزش دولتی و غیردولتی هستیم. هنوز نمیدانیم سهم بخش خصوصی در آموزشوپرورش کجاست؟
او افزود: مسئلۀ دیگر؛ فشار مشکلات اقتصادی است که آموزشوپرورش با آن روبروست. باید بررسی کنیم که این فشارهای اقتصادی در سالهای اخیر چه صدماتی به آموزشوپرورش وارد کرده است. بیثباتی مدیریتی ضررهای جبران ناپذیری در آموزشوپرورش به همراه داشته است. فقط در 10 سال گذشته 8 وزیر در آموزشوپرورش بر سرکار آمده. این بیثباتی را شما کجا سراغ دارید؟!
حداد عادل ادامه داد: با توجه به اهمّیّت امر تربیت معلّم؛ مقالۀ من در کتاب آموزشوپرورش آینده به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دارد. باید تلاش کلاف سردرگم آموزشوپرورش ایران را باز کنیم و تربیّت معلّم سر نخ کلاف آموزشوپرورش است. نگاه ما باید نسبت به دانشگاه فرهنگیان تغییر کند. دانشگاه فرهنگیان نباید تبدیل به یک دانشگاه درجۀ چهارمی شود. این دانشگاه فضای آموزشی درستی در اختیار ندارد. باید به این دانشگاه امکانات مناسبی اختصاص داده شود.
او در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تأثیر آزمون سراسری دانشگاهها بر فضای دبیرستانهای کشور گفت: متأسفانه در دبیرستانها همه چیز همین آزمون سراسری است و همین موضوع باعث شده مدرسه معنای خودش را از دست بدهد. تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی که 60 درصد نمرۀ قبولی در دانشگاهها را به نمرۀ دروس در دبیرستانها اختصاص داده است در راستای بازگردان اعتبار به درس و تحصیل است. چرا به اهمّیّت این موضوع در کشور توجه نمیشود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش پایانی سخنانش ضمن تأکید به این موضوع که بیاعتنایی به آموزشوپرورش جبرانناپذیر است از تمام کسانی که در تألیف کتاب آموزشوپرورش آینده نقش داشتهاند قدردانی کرد و گفت: امیدوارم رونمایی از این کتاب پایان تشریفاتی یک کار نباشد. بلکه در آینده نیز متناسب با نیازهای روز در مطالب آن بازنگری کرد.
در این مراسم دکتر علی اکبر صالحی، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان علوم، ضمن خیرمقدم به حاضران در این مراسم گفت: کتاب آموزشوپرورش آیندۀ ایران، یک سند مهم برای دولت و مجلس به شمار میرود و باید از این کتاب در تصمیمهایی که در حوزۀ آموزشوپرورش گرفته میشود، بهره گرفت.
او با تأکید بر اهمّیّت آموزش کودکان و نوجوانان گفت: اگر میخواهیم جامعۀ متعالی داشته باشیم باید بستر خوبی برای آموزش کودکان فراهم کنیم و اگر امروز به امر آموزش کودکان توجه کنیم، آیندۀ روشنی را میتوانیم برای جامعه متصوّر شویم.
صالحی در ادامه گفت: انتشار کتاب آموزشوپرورش آینده، اتّفاق بسیار ارزشمندی است و مقالات این کتاب میتواند راهگشای دستاندرکاران نظام آموزشوپرورش باشد. البته باید مطالب این کتاب همواره بهروز شود تا پاسخگوی نیازهای نظام آموزشوپرورش در سالهای آینده نیز باشد.
او در ادامه با اشاره به دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه از نظر امکانات بسیار ضعیف است و باید این دانشگاه با سایر دانشگاهها همکاری داشته باشد. همچنین همۀ ما از وضیعت معاش معلّمها باخبریم باید در جهت رفع مشکلات معلّمها تلاش کنیم. به نظرم با راهاندازی سازمان نظام معلّمان میتوانیم پاسخگوی معلمها نیز باشیم.
در ادامه دکتر محمدعلی محقّقی، معاون فرهنگستان علوم؛ درباره روند شکلگیری و تدوین کتاب آموزشوپرورش آینده سخن گفت.
به گفته او از سال 1395، جلسۀ مشترک معاونین پژوهشی فرهنگستانها شکل گرفته است و تا امروز 45 جلسۀ مشترک برگزار کردهاند و از سال 1397 این جلسات توسعه پیدا کرده و کارگروه هنجارهای فرهنگی شکل گرفته و تاکنون 32 جلسه برگزار کرده است و در هر جلسه مهمترین موضوعات شناسایی شدهاند و آموزشوپرورش رسمی کشور یکی از موضوعاتی بوده که در این جلسات درباره آن بحث و گفتوگو شده است.
او افزود: در این نشستها تلاش کردهایم به شناخت هنجارهای فرهنگی براساس فرهنگ و هویّت ملّی با تأکید بر عدالت آموزشی و در راستای هویّت ملّی بپردازیم تا بتوانیم الگوهای الهامبخشی در این حوزه ارائه کنیم. کتاب آموزشوپرورش آینده با تعامل و همکاری شکل گرفته است و فرهنگ همکاری و مشارکت از ارکان مهم در نظامهای تعلیم و تربیّت محسوب میشود.
در ادامه دکتر مریم دانشگر، سرپرست گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: کتاب آموزشوپرورش آینده؛ بازخوانی آموزشوپرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی در قالب پنج فصل نگاهی به آینده، سلامت همهجانبه، عدالت آموزشی، هویّت ملّی و سندکاوی و آسیبشناسی و بیستوسه بخش سامان یافته است. انتخاب موضوعات در کارگروه مشترک فرهنگستانها مبتنی بر اسناد بالادستی آموزشوپرورش، شامل سند تحوّل بنیادین آموزشوپرورش و برنامۀ درسی ملّی صورت گرفته است.
او افزود: انتخاب نویسندگان هر بخش بر اساس تخصّص، شهرت علمی و راهبرد کتاب انجام شده است. بررسی علمی و تخصّصی هر یک از بخشهای کتاب بر اساس موضوع به عهدۀ یکی از فرهنگستانهای زبان و ادب فارسی، علوم، علوم پزشکی و هنر بوده است. ویراستاری کتاب در فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شده و طراحی و امور هنری در فرهنگستان هنر صورت گرفته است.
دکتر دانشگر ادامه داد: در برنامهریزی و تألیف کتاب به این مسئلۀ توجه شده که ساختار و نظام آموزشی مبحثی پیچیده با جزئیاتی متعدد است و برای هرگونه نظر و ارائه پیشنهاد و راهکار در بهبود ساختار آموزش عمومی پیش از دانشگاه، نیاز است به موضوع آموزشوپرورش نگرشی چندسویه داشته باشیم. بههمینسبب با علم به این که گستردگی موضوع به حدّی است که زمان و مشارکت بیشتری میطلبد، کتاب حاضر با بازخوانی نقّادانه تجارب زیستۀ گذشته، در تلاش است پیشنهادهایی واقعگرایانه و کاربردی به نظام رسمی آموزشوپرورش کشور در وضعیت فعلی ارائه دهد.
در ادامه دکتر سیّد علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، گفت: آموزشوپرورش یک انسان از دوران جنینی او آغاز میشود و نباید دوران جنینی تا هشت سالگی کودک را نادیده گرفت چون در همین دوران است که آیندۀ یک انسان شکل میگیرد. باید فرزندان خود را از دوران جنینی از نظر روحی و جسمی تغذیه درستی بکنید و یک فرد مهارتهای زندگی را در دوران کودکی فرا میگیرد.
دکتر مرندی تعهّد و تخصّص را دو بال کسانی عنوان کرد که در حوزۀ آموزشوپرورش فعالیّت میکنند و گفت: حضرت علی(ع) در سخنانش به امام حسن(ع) تأکید خاصی به فرزندپروری دارند و میگویند قلب یک کودک همچون زمینی است که در آن هر بذری بکاری، به بار خواهد نشست.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمّیّت دورۀ پیشدبستانی در آموزشوپرورش گفت: دورۀ پیشدبستانی از مهمترین دورههایی است که باید در امر آموزش کودکان سرمایهگذاری کرد. اگر به این دوره توجه شود یک فرد آیندۀ تحصیلی خوبی خواهد داشت. البته در امر آموزش نباید به معنویات بیاعتنا باشیم و افرادی که در دوران کودکی معنویات به آنها آموزش داده نشده است، آیندۀ خوبی پیشرو نخواهند داشت.
دکتر بهمن نامور مطلق، رئیس فرهنگستان هنر، در ابتدای سخنان خود به جلوههای معرفت پرداخت و گفت: معرفت جلوههای گوناگونی دارد که دستِکم چهار گونۀ اصلی آن عبارتند از: معرفت وحیانی، معرفت فلسفی، معرفت علمی و معرفت زیباییشناختی. هر کدام هم روش و شیوۀ مخصوص به خود دارند: وحیانی نقلی، فلسفی تعقلی، علمی تجربی و زیباییشناختی تخیلی است. این چهار دسته با هم بیارتباط نیستند، برعکس مکمل همدیگرند. چنانچه حذف یا تضعیف یکی، نهتنها به آن حوزۀ معرفتی، بلکه به تمام حوزههای معرفتی ضربه وارد میکند. رشد شخصیت افراد جامعه در گرو پرورش موازی این معرفتهاست.
وی سپس به وظایفِ نظام آموزشی اشاره و خاطرنشان کرد: نظام آموزشی وظیفه دارد برای تربیت انسانِ کامل به همۀ این چهار دسته بپردازد. هنر که بخش کانونی معرفت زیباییشناسی محسوب میشود، اهمّیّت و ویژگیهای خاص خود را دارد. رشد قوۀ خیال و پرورش عواطف ـ که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده است ـ هم موجب ارتقاء ذوق زیباییشناسی میشود و هم امکان خلاقیت و شکوفایی را در دیگر حوزهها، حتی سختترین آنها مانند ریاضیات و فیزیک فراهم میآورد. تکوین شخصیت متوازن کودک به همین فعالیتهای متوازی و متعامل بستگی دارد.
رئیس فرهنگستان هنر پیشنهادهای صاحبنظران و فعالان حوزۀ آموزش هنر را برشمرد و ادامه داد: توجه جدی و تأثیرگذار به سواد زیباییشناسی و نقش آن در سبک زندگی، تربیت معلمان هنری زبده، کارآمد، بهروز و با انگیزه و ساماندهی کتابها و منابع مرتبط، توجه بیشتر به جشنوارهها و مسابقات هنری مدارس بهمنظور استعدادشناسی، ظرفیتپروری و هدایت خلاقیتها، توجه ساختارمند به نهادهای مرتبط مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پیوستگی تشکیلاتی آنها با مدارس، توجه به زیباییشناسی فضاهای آموزشی،استفاده بیشتر از ظرفیت نهادهای ملّی مانند فرهنگستان هنر برای برنامهریزی و آیندهنگری حوزۀ پویا و در حال تحول هنر و مشاغل هنری از جمله مباحث مهمی هستند که توسط صاحبنظران و فعالان توصیه شده است.
دکتر بهمن نامورمطلق در ادامۀ سخنان خود نتیجه گرفت: بهدلیل کمتوجهی به تربیت زیباییشناختی و بهویژه غلفت از دوران طلایی تربیت، یعنی کودکی و نوجوانی، جامعۀ ما با آسیبهای جدی در این زمینه مواجه شده است. نگاهی گذرا به سلیقۀ عمومی جوانان در موسیقی و تجسمی همچنین زبان گیشهها در سینما و تئاتر بیانگر نوعی انحطاط زیباییشناختی در جامعه است. به امید اینکه جلسات و آثاری این چنینی بتوانند به راهکارهایی مناسب برای حل این مسائل بینجامد، باید از همۀ کسانی که در تهیۀ این کتاب و برگزاری این همایش بهخصوص معاونتهای محترم پژوهشی چهار فرهنگستان تشکر کرد.
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به آیۀ 164 سوره آلعمران گفت: این آیه بهترین معرفی از معلمان است. پیامبر اسلام یکی از بزرگترین معلمان تاریخ است. حضرت محمد(ص) مبعوث نشده تا به ما وحی را آموزش بدهد بلکه آمده بود تا تفکر عقلی را در جهان گسترش دهد.
او در ادامۀ سخنانش با اشاره به کتاب «آموزشوپرورش آیندۀ ایران» در این کتاب 41 استاد برجسته، 23 مقالۀ حکیمانه نوشتهاند قطعاً این کتاب در سیاستگذاریهای فرهنگی مفید خواهد بود. «آموزشوپرورش آیندۀ ایران» کتابی کاربردی و بومی است و این کتاب در راستای کمک به ارتقای نظام آموزشوپرورش در ایران تألیف شده است.
او افزود: من به عدالت آموزشی اعتقاد دارم و از مطالعۀ این کتاب بهره بردم. دبیرخانۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی با روی باز پذیرای استادان چهار فرهنگستان است و ما مشتاقیم که بزرگان علم و ادب به ما آموزش بدهند و از دانش آنها در جهت منافع ملّی بهره ببریم.
دکتر رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزشوپرورش، آخرین سخنران این مراسم بود؛ در سخنانی گفت: ای کاش کتاب آموزشوپرورش آینده سالها پیش تألیف میشد. این کتاب سند مهم و ارزشمندی است که جمعی از اندیشمندان و متفکران تألیف کردهاند. همواره مقام معظم رهبری در سخنانشان به آموزشوپرورش توجه داشتهاند و به مسألۀ برنامهریزی دربارۀ آینده تأکید کردهاند. آموزشوپرورش نیز یکی از بخشهایی است که همواره باید به آن توجه ویژهای داشت.
او با اشاره به دوران ریاستش در دانشگاه فرهنگیان گفت: به نظر من دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی برای آیندگان است و این معلمها هستند که آیندۀ ما را میسازند. باید برای تحوّل نظام آموزشوپرورش تلاش کرد و اگر معلمهای خوبی تربیت کنیم آیندۀ آموزشوپرورش روشن خواهد بود.
او در ادامه گفت: چیزی که ما در آموزشوپرورش به آن نیاز داریم مفهوم پیوستگی است. آموزشوپرورش ما باید پویایی و تفکر را در جامعه گسترش دهد.
کتاب آموزشوپرورش آینده بازخوانی آموزش و پرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی بهاهتمام فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران تألیف، تدوین و انتشارات متن منتشر شده است.
کتاب آموزشوپرورش آینده؛ بازخوانی آموزشوپرورش در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی با حضور معاون اوّل رئیسجمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست وزارت آموزشوپرورش و رؤسای فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران، شنبه ششم خرداد ۱۴۰۲، در فرهنگستان علوم رونمایی میشود.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مراسم رونمایی از کتاب آموزشوپرورش آینده؛ بازخوانی آموزشوپرورش در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی، ساعت ١٠ تا ١٢ روز شنبه ششم خرداد، در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.
در این مراسم دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، دکتر سیّد علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، دکتر محمد مخبر، معاون اوّل رئیسجمهور، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر رضامراد صحرایی، محمدعلی محققی و دکتر مریم دانشگر سخن خواهند گفت.
کتاب آموزشوپرورش آینده؛ بازخوانی آموزشوپرورش در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی به اهتمام فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران تدوین شده و انتشارات متن آن را منتشر کرده است.
نگاهی به آینده، سلامت همهجانبه، عدالت آموزشی، هویّت ملّی و سندکاوی و آسیبشناسی عناوین فصلهای این کتاب هستند.
علاقهمندان میتوانند این نشست را بهصورت مجازی در پیوند
https://www.skyroom.online/ch/ias/dr.davari نیز دنبال کنند.
برای بسیاری نام او یادآور خاطراتی شیرین از دوران تحصیل و شوق و شور نوشتن است چراکه نامش با « قلم » گره خورده است؛ قلم فروشی که به گواه هم صنفیهایش اهل دروغ و کلک نبود و همین ویژگی نیز او را زبانزد کرده بود. مردی که برخی او را « پدر قلم ایران » مینامیدند، روز جمعه ۸ اردیبهشت سال 1402 هجری شمسی درگذشت.
علی اصغر لطیفی از کودکی و در روزهایی که در دماوند بود و در مکتبخانهای که پدرش در آن معلمی میکرد، به سر میبرد، به قلم و نوشت افزار علاقه مند شد؛ این علاقه با او همراه بود تا اینکه وارد بازار کار شد؛ وقتی او در سال ۱۳۳۹ شاگرد یک مغازه عینک و خودکار و خودنویس فروشی در خیابان جمهوری حوالی سفارت انگستان شد، رفته رفته علاقه خود به قلم را به صاحب کارش تحمیل کرد و هر زمان که ویترین مغازه را تمیز میکرد، به تدریج از تعداد عینکها کم و بر خودنویسهای ویترین میافزود و این کارش نیز با استقبال مواجه شد و در نتیجه خودکار و خودنویس تبدیل شد به تنها جنس فروختنی آن مغازه.
لطیفی پس از یک سال مغازهای خرید و شغلش شد « فروشنده قلم » و نخستین مشتریانش نیز شاعران، نویسندگان و روشنفکرانی شدند که به کافه نادری که آن روزها پاتوقشان بود، تردد داشتند. او نخستین فروشنده قلم و خودکار و خودنویس تهران نبود اما از نخستینهای این صنف محسوب میشد و طیف مشتریان مغازهاش نیز گستردگی خاصی داشتند؛ از کودک و نوجوان گرفته تا اهل سیاست و پزشک و وکیل و نویسنده و کلکسیونر و هر آنکه در عرف امروزی به آنها « قلم باز » هستند او را میشناسند و از او خاطراتی به یاد دارند و به او لقب « پدر قلم ایران » را دادهاند.
در مجلس یادبود ایشان شخصیت های فرهنگی و هنری زیادی شرکت و جناب آقای علی دهباشی دقایقی در مورد ایشان مطالبی را بیان فرمودند
دوشنبه، یکم خرداد ۱۴۰۲، جشن یکصدمین زادروز استاد محمدعلی موحّد با حضور اعضای پیوسته و وابسته، گروهی از اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران فرهنگستان، و همچنین خانواده و همکاران استاد موحّد در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ غلامعلی حداد عادل در جشن صد سالگی استاد «محمّدعلی موحّد» گفت: امروز را روز فرخندهای برای خانوادۀ زبان و ادب فارسی میدانم ازآنجهت که بهمناسبت صد سالگی استاد موحّد گرد هم آمدهایم. پیشاز اینکه به خود استاد تبریک بگویم از خدا میخواهم که سایۀ او و سایۀ سایر استادان بر سر فرهنگ ایرانزمین و جمع فرهنگستان زبان و ادب فارسی مستمر و مستدام باشد.
او افزود: تشکر میکنم از استاد موحّد با اینکه میدانم چقدر طبع ایشان با این مراسمها فاصله دارد امّا بالاخره به هر کیفیتی بود، اجازه دادند ما چند دقیقهای در خدمتشان باشیم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به شخصیّت چندوجهی محمدعلی موحّد گفت: طبعاً سخن گفتن دربارۀ فضایل استاد موحّد وقت مبسوطی میخواهد و فرد توانایی که احاطه به جهات مختلف شخصیّت ایشان داشته باشد. ولی بنده وجود ایشان را یک نعمت بزرگ برای کلّ فرهنگ ایران میدانم و حضورشان را در فرهنگستان افتخار میدانم و خوشحالم که بیش از پنجاه سال است که از ارادتمندان ایشان هستم.
او افزود: آنچه در وجود او متجلّی شده عشق و علاقۀ او به علم و دانستن است. ایشان در صد سالگی با این قامت خمیده روزی نیست اهتمام به کار علمی، فرهنگی و ادبی نداشته باشد. ایشان سالهاست که مشغول ادامۀ تصیحح مثنوی معنوی هستند. کارهای دیگری هم در میدانهای مختلف و متنوّع کردهاند که جمع آنها در وجود یک نفرتصورش هم، دشوار است.
حداد عادل ادامه داد:استاد موحّد بیش از هشتاد سال است که وجودش منشاء خلق آثار علمی و فرهنگی در کشور است. در کنار این جنبۀ علمی؛ ذوق ادبی و اعتدال در فکر و توجه به ظرایف در نگارش، در ترجمه و در سخن گفتن و دقّت در کلام برای همۀ ما درسآموز است. امّا آنچه در شخصیّت ایشان میدرخشد اخلاق معنوی و انسانی استاد است. هرکس که با ایشان آشنایی و سروکار داشته باشد، متوجه خلقیّات و روحیۀ وارسته و ارجمندشان میشود. وجود ایشان کیمیایی است که به همۀ فضائل دیگر ارزش مضاعف میبخشد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: بههرحال ما خدا را شکر میکنیم سایۀ استادانی چون فتحالله مجتبائی و محمدعلی موحّد بر سر ما است و إنشاءالله که ما قدردان باشیم و تلاش کنیم که امثال این استادان بزرگ در آینده در کشور ما به وجود بیاید و وجودشان سایهافکن و ثمربخش باشد.
او در پایان از طرف تمام اعضای پیوسته و وابستۀ فرهنگستان صدمین زادروز استاد موحّد را تبریک گفت.
محمدعلی موحّد ضمن تشکر برای برگزاری جشن تولدش گفت: بحثی است که تئوری توطئه چیست و شما امروز البته بعد از صد سال، من را با این تئوری به این مجلس کشاندید. من عریضهای فرستاده بودم خدمت آقای حداد عادل و فکر میکردم امروز برای پیگیری آن جلسه داریم.
او افزود: من معتقدم؛ پیری و سالخوردگی مثل عاشقی میماند تا عاشق نشدهای نمیدانی عشق چیست و تا پیر نشوی نمیدانی پیری چیست؟! بله هر آن مقدار که پیر شدی میتوانی راجعبه پیری حرف بزنی هر قدر که در راه پیش بروی راه را میشناسی.
موحّد در ادامه دربارۀ اهمیّت گونۀ مرثیّه در ادب فارسی گفت: در ادب فارسی بحثی داریم به نام مراثی و در مراثی بحث جالبی داریم دربارۀ خودمرثیّهسرایی. بسیاری از شاعران برای خود مرثیّه گفتهاند. شیخالشعرا رودکی با سرودن قصیدۀ «مرا بسود و فرو ریخت هر چه دندان بود» بهنوعی برای خود مرثیّهسرایی کرده است و بهنوعی بنیان مرثیّهسرایی برای خود را در ادب فارسی گذاشته است.
او افزود: همزمان با او کسائی مروزی نیز با مادۀ تاریخ تولدش مرثیهسرایی کرده است. در ادب فارسی بسیاری از شاعران برای خود مرثیهسرایی کرده اند. پرسش این است چرا شاعر برای خودش مرثیه میسراید؟
او ادامه داد: مرثیه استغاثه است، مرثیه استرحام است. لحن گفته را شما ببینید استغاثه میکند، استرحام میکند که به این روز افتادهام! ببینید. «نهیب مرگ بلرزاندم شب و روز/ چو کودکان بدآموز را نهیب دوال».
او افزود: مولانا در بحثهایی که راجع به پیری دارد یک تعبیری دارد که آمده دارد میبرد. مسئله این است تمام مواهب الهی وقتی به آدم میرسد به سنوسال من که میرسد همۀ مواهب انسان همینجور به صف بر لب بام عمر میایستند، مثل ارکستر. هماهنگ با هم میایستند و پر میکشند و میروند و دیگر بر نمیگردند. مرثیه این است.
عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود؛ چرا عیادت مریض میروید؟ عدهای برای ثواب اخروی میروند ولی گذشته از این سوابق اخروی چه معنا دارد رفتن به عیادت مریض؟ این کار در واقع روحیه دادن به مریض و قوّتقلب دادن است. ذات آدمی اینجور خلق شده که نیاز عاطفی شدیدی دارد، اینکه ببینند کسانی دوروبرش هستند و هوایش را دارند ولو به لفظ باشد و عملی نباشد. پیرنوازی برای روحیه دادن به پیرمرد است و به او قوّتقلب میدهد.
او افزود: تمام مواهب الهی پر میکشند و میروند. گوش آدم، چشم آدم، رمق زندگی آدم، همه فروکش میکنند و مثل این که همنوایی دارند و کاری هم نمیتوانی بکنی. بههرحال پیش از آن که کار به آن جا بکشد باید خودمان هوای کار را داشته باشیم.
محمدعلی موحّد در پایان سخنانش گفت: خیلی ممنونم، لطف کردید امّا چرا غافلگیر کردید؟! اگر از قبل میدانستم، یکی و دو روز هم دلم خوش بود که همچنین مراسمی برگزار خواهد شد. خیال کردم برای جلسۀ اداری دیر کردهام، اگر میدانستم برای جشن تولّدم است از دیشب میآمدم اینجا میخوابیدم! خوب بله همچین نعمتی کمتر نصیب کسی میشود. بزرگترین نعمت خداوند بهقول سعدی این است که مقبول دیگران واقع شود، جایی در دل دوستان و آشنایانش داشته باشد.
در این مراسم جمعی از اعضای پیوسته و وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، استادان فتحالله مجتبائی، علی رواقی، محمود عابدی، حسین معصومی همدانی، محمد سرور مولایی، محمد دبیرمقدّم، موسی اسوار، محمدرضا ترکی، مسعود جعفری جزی، محمدرضا نصیری، همچنین گروهی از اعضای هیئتعلمی و پژوهشگران فرهنگستان، خانواده و همکاران استاد محمدعلی موحّد در فرهنگستان زبان و ادب فارسی حضور داشتند.
پیوند گزارش تصویری: https://apll.ir/?p=12248
به گزارش پایگاه خبری آوای سیمره، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشتِ حکیم فردوسی که عصر روز چهارشنبه(۲۷ اردیبهشت۱۴۰۲) در خانهی آخوند ابوی خرمآباد برگزار شد، با طرح دو پرسش چرا شاهنامه برای ما مهم است؟ و چرا باید قدر فردوسی شناخته شود؟ اظهار داشت:« شاید برخی گمان کنند که فردوسی تنها در بحثِ زبان مهم است، در حالی که زبان فقط یک حماسهی فردوسی است.»
محمدزاده بیان داشت:« فردوسی ما را به گونهای تثبیت کرد که حدود ۱۱۰۰سال پیش کتابی با زبانی و خطی نوشته شده که امروز با همان خط و زبان مینویسیم و میخوانیم، از این جهت در دنیا منحصر بهفرد است.»
وی افزود:« در نزد هیچ فرهنگی و هیچ ملتی چنین کتابِ گرانسنگی یافت نمیشود. اگر در جهان، کتابی با این قدمت بوده ولی امروز به ترجمه نیاز دارند.»
این روزنامهنگار با خوانش بیت«به نام خداوند جان و خرد/ توانا بود هر که دانا بُوَد»، چنین توضیح داد:« میبینید که این بیت به همین سادگی برای امروزیها کاملاً قابل فهم است و اصلا به ترجمه نیاز ندارد.»
وی ادامه داد:« در دل شاهنامه و شخصیت فردوسی چندین حماسه و ویژگی وجود دارد که «زبان» یکی از اینهاست.»
این نویسنده و شاهنامهپژوه به گفتهای از صفیه گلرخسار، شاعر تاجیکی، در بارهي اهمیت فردوسی، استناد کرد:« فردوسی نخواهد مرد اما ما بدون فردوسی خواهیم مرد. زبان فارسی تا فردوسی هست زنده خواهد بود، این ما هستیم که باید به فکری به حال خودمان بکنیم.»
فردوسی از ما یک ملت صاحب کتاب درست کرد
وی به حماسه و ارزش دوم فردوسی اشاره و تصریح کرد:« فردوسی از ما یک ملت صاحب کتاب درست کرد، کتابی که ملت میسازد. کتابی که فرهنگ و تاریخ میسازد. و بیت بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی، اشارهای به کتاب دارد. این کتاب برای ما چه کردهاست؟ در حدود ۱۱۰۰ سال پیش فردوسی چیزهایی را جمع کردهاست که از غرر اخبار ملوک الفرس و سیرهم، از زبان پهلوی و از اوراق پراکنده همه را گردآوری کرد و کتابی را در حدود ۶۰ هزار بیت بیرون داد و ما را صاحب کتاب کرد و بدین روی ما به داشتن این کتاب مفتخر هستیم.»
فردوسی ما را صاحب تاریخ کرد،
محمدزاده همچنین افزود:« فردوسی ما را صاحب تاریخ کرد، تاریخ چند هزار سالهی ما، تاریخ اساطیری و پهلوانی ما آنچیزهایی که در سینهی مردم بوده جمع کرد و به دست ما رساند و در یک پاگرد حدود۱۱۰۰ سال پیش به پیشینهی چندهزار سالهی خودمان متصل شدیم. اگر این پاگرد یا توقفگاه را که فردوسی درست کرد، حذف کنید ارتباط ما با چندهزار سال پیش از بین خواهد رفت.»
مدیر پیشین رادیو ایران با بیان اینکه فردوسی ترتیب آنچه را در شاهنامه آمدهاست، از خودش ابداع نکردهاست، اظهار داشت:«منابع فردوسی در متون قدیم یا همعصر خود بوده که دورهی اساطیری، پهلوانی و تاریخی را سامان داده و معجونی زیبا به نام شاهنامه آفریده است.»
وی با بیان اینکه میتوان چندین اثر از دل شاهنامه فردوسی میتوان استخراج کرد، گفت:« خردنامهی فردوسی که با به نام خداوند جان و خرد آغاز میشود و این خردورزی و اندیشهورزی، دانشورزی تا پایان شاهنامه وجود دارد. ذرهای از این عدول نمیکند.»
محمدزاد از دیگر موارد ارزشمندِ شاهنامه، پندنامهی فردوسی را مطرح کرد و اظهار داشت:«فردوسی در پایان هر داستانی و دورهای یکباره ظهور میکند، برای نمونه؛ فریدون فرخ فرشته نبود/ز مشک و ز عنبر سرشته نبود /به داد و دهش یافت آن نیکویی /تو داد و دهش کن فریدون تویی؛ این حرف فردوسی است، این و نمونههای از این دست در تاریخ طبری، ثعالبی و … نمیبینید پس فرق شاهنامه با دیگر آثار در همین است.»
وی افزود:«به تعبیر علامه همایی جا دارد کتابی به نام پندنامهی فردوسی تالیف شود، ما باید به خود فردوسی نیز توجه کنیم تا او در سایههای داستانهای شاهنامه گم نشود.»
محمدزاده افزود:«خردنامهی ایرانی، شاید یکی از نامهای شایستهای است که میتوان بر شاهنامه نهاد.»
وی ادامه داد:« حکمت و خردی که فردوسی بنیان نهاد و پس از فردوسی، خیام، عطار، سنایی، مولوی و … همین فلسفهای است که فردوسی در شاهنامه داشته است. بینانگذار فلسفه و خردگرایی ایرانی فردوسی است و دیگران این مسیر را رفتند.»
بهای بهشت دانستههای ماست
این روزنامهنگار افزود:« بهشت ما به اندازهی خرد ماست. بهای بهشت دانستههای ماست. این را فردوسی در جایجای شاهنامه توضیح داده است.»
وی بیان داشت:« شاهنامهی فردوسی را از منظرهای مختلف دیگر نیز میتوان بررسی کرد از جمله از منظر واژگانی، برخی ازواژههای فردوسی ابداع خود ایشان است، مانند: پایکار(فعله، کارگر) آبچین: دستمال، جهان فریبندهی گِردگَر(بیهوده گرد): این یک ترکیب کاملا فلسفی است…»
این نویسنده، آداب نامه نوشتن، آداب سفارت و … را از دیگر ویژگیهای منحصر بهفرد شاهنامه دانست و توضیح داد:« شاهنامهی فردوسی نه شعر و ادبیات خالی است نه تاریخ محض نه ایرانگرایی خالی است؛ شاهنامهی فردوسی معجون و مخلوطی از همهی این ارزشهایی است که میتوانند، بشر را نجات بدهند. این یک ادعای عقلی است نه از سر ایرانگرایی.»
شاهنامه برای نجات بشر است
وی همچنین گفت:« این کتاب(شاهنامه) برای نجات بشر است، اگر قدرش شناخته شود.»
محمدزاده افزود:« به تعبیر گلرخسار، فردوسی اقیانوسی است که از آسمان افتاده است. فقط کافی است ما شنا بلد باشیم.»
وی گفت:« اگر کسی میخواهد ایران را بشناسد و عاشق ایران بشوید، راهی جز شاهنامه وجود ندارد. زیرا فردوسی شاعری است که در همهی قرنها تاثیرگذار بودهاست.»
محمدزاده با انتقاد از اینکه چرا باید مصراع «توانا بود هرکه دانا بود» از اول کتابهای درسی حذف شود و عبارت تعلیم و تعلم عبادت است عربی جایگزین آن شود؟ من عربستیز نیستم، این یک مصراع فلسفیِ عمیق است.»
مدیر پیشین رادیو ایران، ادامه داد:« دانایی یعنی توانایی، امروز در تمام جهان بزرگترین فلاسفهی جهان به این رسیدهاند که دانایی وجود دارد، نادانی و جهل وجود ندارد.»
وی در پایان گفت:« فردوسی باید در زندگی ما حضوری بیش از این داشته باشد زیرا راه شناخت ما و راه شناخت ایران از فردوسی میگذرد.»
در هیچ جای شاهنامه دروغ و سخن بیهودهای یافت نمیشود.
به گزارش پایگاه خبری آوای سیمره، در آغاز این آیین، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در سخنانی کوتاه به جنبههای اخلاق و معنویت در شاهنامهی فردوسی پرداخت.
منصور احمدی گفت:« در هیچ جای شاهنامه کوچکترین دروغ و سخن بیهودهای حتا یک مورد یافت نمیشود.»
وی افزود:« نام فردوسی با معیارهای ارزشمند اخلاقی ما سرشته شدهاست.»
احمدی اظهار داشت:«شاهنامهي فردوسی در کنار جنبههای برجستهی ادبی آن، در زمینه معیارهای اخلاقی نیز سرآمد است.»
وی گفت:«ارادت فردوسی به دین مبین اسلام، حضرات معصومین و توحید مثالزدنی است.»
براساس این گزارش، نقالی، ورزش زورخانهای و اجرای موسیقی با بیتهایی از شاهنامه فردوسی از بخشهای جذاب این آیین بود. همچنین در این آیین از پوستر جشنوارهی شعر منطقهای تربیتی رونمایی شد و لوحهای سپاسی از سوی مدیران کل میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی لرستان به دکترمحمدجعفر محمدزاده اهدا شد.
** عکسها: از امین صفایینژاد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای سیمره، محمد جعفر محمدزاده پیش از ظهر امروز در کارگاه تخصصی ” اخلاق در رسانه ” که به مناسبت هفتهي روابطعمومی و ارتباطات، با مشارکت معاونت مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روابط عمومی استانداری لرستان برگزار شد، گفت: «تحقق عینی هر طرح و برنامهای که در فضای بیرونی اتفاق میافتد منوط به رسانهای شدن آن است.»
وی افزود: «این بدان معناست که هر رویدادی که در فضای بیرونی اتفاق میفتد، اگر رسانهای نشود در حد یک ذهنیت باقی خواهد ماند و رسانه ابزاری برای عینیت بخشی به رویدادهاست.»
مدرس کارگاه سپس توسعهي استان را کلمه سواء و فصل مشترک تمامی رسانه های لرستان با هر دیدگاه و ایدئولوژی دانست و گفت: «در هر جامعهای میبایست بر سر موضوعات مهم و کلیدی اتفاق نظر وجود داشته باشد و اینگونه نباشد که مثلاً در موضوع بسیار مهم امنیت ملی، اختلاف دیدگاههاو سلایق سیاسی و رسانهای باعث ایجاد شکاف در وحدت و همدلی افراد گردد.»
مدیر پیشین رادیو ایران در ادامه، دامن زدن به دروغ و شایعات را مهمترین آفت اخلاقی پیش روی رسانههای کشور عنوان کرد و “بازگشت به خویشتن خویش” را شرط مقابله با این آفت دانست.
محمدزاده اضافه کرد:« متاسفانه امروزه بیشترین اتکای دانشگاههای ما در این حوزه به منابع خارجی است، در حالیکه قرآن کریم بهخوبی و به شکلی جامعتر، بسیاری از مباحث تخصصی این حوزه را تشریح کرده و اصلیترین مصدر ما برای بازگشت به خویشتن خویش استفاده از آموزههای قرآنی است.»
این استاد رسانه در تشریح سخنان خود به آیات ۱۱ تا ۲۰ سوره نور اشاره کرد و گفت:« در این آیات، قرآن کریم مهمترین وظایف یک فرد در برابر شایعه و دروغ را ابتدا ایستادگی و قیام در برابر آن و دوم تدبر در برابر اخبار میداند و شنیدن، بازگو کردن و سبک پنداشتن آن را از خطاهای این حوزه برمیشمرد.»
معاون مطبوعاتی پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر اینکه، متاسفانه یکی از اصول کلیدی برخی رسانههای ما “بزن حالش را بگیر ” است، اذعان داشت:« وظیفه اصلی رسانه و روابط عمومیها، آگاهی بخشی و تاباندن نور در دل تاریکی است و اصحاب رسانه و روابط عمومی باید به شدت از تملق، مجیزگویی، تخریب و یا حتا اتخاذ تصمیم برای مردم پرهیز نمایند.»
وی در پایان سخنان خود، رسانه را اشرف موضوعات جامعه معرفی کرد و یادآوری کرد:« ما چیزی به نام نقد منصفانه یا نقد تخریبی نداریم و باید در این راستا بر اساس تعریف واژهی نقد که همانا بازنمایی و بازشناسی سره از ناسره است حرکت کنیم، یعنی در نقد یک موضوع ابتدا باید به نکات مثبت و سپس به نواقص و نکات منفی اشاره کنیم، این هم منصفانه است و هم مودبانه.»